“Ik doe dat niet, want ik kan het toch niet”, of “Ik heb daar geen talent voor”. Hiermee zeg je eigenlijk dat je mogelijkheden beperkt zijn en dat oefening geen kunst baart. En daar hoef je echt niet hoogbegaafd voor te zijn!

Wanneer je kind eenmaal hiervan overtuigd is, zal het ook geen uitdagingen aan willen gaan en doet het vooral dingen die het al goed beheerst. Moeilijker werk op school ziet je kind niet als een uitdaging maar als een last, die alleen maar tot falen kan leiden.

Faalangst belemmert zowel kinderen als volwassenen in het leveren van prestaties. Het remt je af in je dagelijkse leven. Niet alleen op school of werk, maar ook tijdens sporten of zelfs in de omgang met vrienden en vriendinnen kan faalangst een rol spelen. Terwijl faalangst eigenlijk niets anders is dan de manier waarop je denkt over je eigen kunnen.

MINDSET

De manier hoe kinderen (en volwassenen) denken over hun intelligentie, talenten en kwaliteiten.

Professor Carol Dweck heeft intensief onderzoek gedaan naar mindsets. Mensen met een vaste mindset zijn er van overtuigd dat je kwaliteiten en talenten zijn aangeboren en vast staan voor de rest van je leven. Het heeft te maken met aanleg. Wanneer iets niet lukt, dan heeft dat te maken met een vermogen dat je mist. Een vaste mindset belemmert je ontwikkeling. Mensen met een groei-mindset vinden dat hun succes is gebaseerd op hard werken, leren, training en vasthoudendheid. Een groei-mindset zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en een passie voor leren.

Een hoogbegaafd kind worstelt vaker met een vaste mindset. Het kan veel dingen in één keer en blinkt uit op meerdere vlakken, waardoor het nauwelijks ervaring heeft in proberen en fouten maken. Wanneer je het kind bijvoorbeeld prijst met “Goed gedaan, dat is heel slim van je!” is het veel waarschijnlijker dat het een gefixeerde manier van denken zal ontwikkelen (je zegt immers iets over een eigenschap van het kind, intelligentie), dan wanneer je een compliment geeft als “Goed gedaan, je hebt er heel hard voor gewerkt!”. Door een kind te stimuleren op een bepaalde manier te denken kun je het aanmoedigen om vol te houden, ook als het in zijn of haar ogen heeft gefaald.  

Heb je een kind dat regelmatig:

Ongemotiveerd is?

Uitdagingen uit de weg gaat?

Bij tegenslag of een gemaakte fout verdrietig of boos wordt?

Zijn of haar werk zelden af krijgt, terwijl je dit wel van het kind mag verwachten?

Onzeker is?

In een mindset-training leert je kind, samen met andere kinderen, met behulp van afwisselende en creatieve uitdagingen dat leren stap voor stap gaat, dat fouten maken mag en dat het NOG niet beheersen van de stof of vaardigheid de normaalste zaak van de wereld is. Je kind ontdekt zijn of haar unieke kwaliteiten en talenten en gaat geloven in eigen kunnen.

Ook leert je kind samen te werken door gebruik te maken de sterke kanten van niet alleen zichzelf, maar ook van anderen.

Voor de mindset-training heb ik de handen ineen geslagen met Hannie Strien, integratieve speltherapeut. Vanuit onze expertise begeleiden we kinderen naar een groei-mindset. 

Ben je geïnteresseerd in een mindset-training voor jezelf, je kind, voor de leerlingen op je school, of wellicht voor jou en je collega’s? Stuur me dan een e-mail of neem contact met me op via mijn contactformulier.